Saturday, February 16, 2013

sifat kelesuan

bismillah wa sollu a' lan nabi muhammad s.a.w




Kenpa kita lemah,lesu, tidak rajin dan malas? Antara sebabnya ialah:

  • Kita tiada matlamat yang jelas
  • Tidak tahu natijah akibat rajin dan malas
  • Sebuk dengan keseronokan sesuatu seperti cerita di televisyen,facebook, dan lain-lain
  • Terasa sudah mewah tanpa bersusah payah lagi mendapatkan sesuatu
  • Rakan taulan kita juga sama seperti kita
  • Akal dan fikiran kita banyak terarah kepada keseronokan dunia yang sementara
Antara penyelesaiannya ialah:

  • Fokus pada matlamat 'Aku ingin cemerlang dan terbaik'
  • Buang sikap bertangguh dan nanti dulu
  • Yakin boleh berubah
  • Mujahadah nafsu dari sifat malas
  • Pilih rakan yang baik dan terbaik disamping berakhlak mulia
  • Jangan membazirkan masa dengan banyak menonton tv dan bermain fb
Kisah teladan:
Seorang yang berhutang masuk ke dalam masjid dalam keadaan muram. Kemudian Baginda SAW menemuinya dan bertanya. Lantas beliau menjawab: Ya Rasullullah, saya dikuasai oleh hutang yang banyak. Lantas baginda bersabda : Adakah kamu ingin aku ajarkan doa agar kamu selamat daripada hutang. Kemudian, Nabi membaca doa ini:

Maksudnya:
''Ya Allah, aku berlindung kepadaMu daripada keluh kesah dan dukacita, aku berlindung kepadaMu daripada kelemahan dan kemalasan, aku berlindung kepadaMu daripada rasa penakut dan kikir, aku berlindung kepadaMu daripada bebanan hutang dan penindasan.''- Riwayat Imam Ahmad dalam Musnad (3/113), al-Bukhari dalam Sahih (2823), Muslim dan Sahih(2706), Abu Daud dalam al-Sunan (2/189) dan al-Nasaie(4/649)

Akhirnya beliau selamat daripada hutang dan begitu rajin dalam melaksanakan ibadat serta ceria dalam kehidupan.

mutiara hikmah:
pujangga berkata: ''kelemahan orang yang pintar,apabila dia mengetahui dirinya pintar,kelemahan orang yang bodoh,apabila dia tidak mengetahui dirinya bodoh.''

*sumber daripada: WASIAT UNTUK ANAKKU karya Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri

No comments:

Post a Comment