Saturday, March 23, 2013

What did I do Today?

bismillahirahmanirrahim

allahumma solli a'la saiyidina muhammad wa a'la alihi wa sohbihi wasallam


alhamdulillah, Dia masih sudi menghembuskan sentuhan kasih di hati kerdil ini.

tajuk entri melambangkan persoalan  'apa yang aku telah buat pada hari ini?' tapi, ingin aku kupas

kepada skop yang lebih luas, iaitu 'apa yang telah aku buat selama ini?'

  alhamdulillah, aku berkesempatan merasai pengalaman bekerja bersama 'orang hebat' selama

3 minggu berturut-turut.banyak yang aku peroleh secara tak langsung bilamana bekerja

bersama-sama..

 ini membuatkan aku terfikir, apa yang telah aku lakukan dan perbuat selama ini dengan masa yang ada serta

ruang yang Allah berikan. sungguh, banyak aku terleka dengan nikmat masa.

  teringat kata-kata seorang pentazkirah yang sangat terkenal dengan buku beliau 'Kepemimpinan Al Fateh'

''al fateh pada umur 21 tahun berjaya menakluki kota kostantinopel!!"

"kita bagaimana? dalam umur yang sebaya dengan beliau, apa yang telah kita buat untuk islam?''

''adakah sebuk berfacebook? ''

''tolonglah korbankan masa berfacebook, tolonglah berpuasa dari facebook, ni bila online ja, mesti facebook yang dilayari dulu.. cuba mula-mula online layari web-web bermanfaat seperti malaysiakini, palestinekini, BBCarabic, etc''

ya, memang benar, aku ni asyik nak berfacebook ja, tak salah tapi bila disalahguna, itu yang menjadi

kesalahan termasuklah salah dalam menggunakan nikmat masa.

berbalik kepada tajuk, pengalaman bersama senior-senior yang hebat, menjadi pendorong untuk aku

merubah  cara dan gaya pemikiranku selama ini yang amat memandang remeh akan banyak perkara,

aku ingin berubah menjadi seorang yang benar-benar cintakan ilmu , rajin membaca, berfikiran kritis, rendah

diri, ringan tulang, pemurah dan beramal dengan ilmu yang diberikan bukan 'exam oriented' semoga Allah

redho dengan usahaku sebagai khalifah dan hambaNya dalam memartabatkan islam dan taqarrub ila allah.

amin. moga kita semua mendapat tempat di sana.

akhir kalam., kuhadiahkan kalian lagu ini

http://www.youtube.com/watch?v=MRLDqkbU0qw

No comments:

Post a Comment